|
Almindelige salgs- og leveringsbetingelser er et sæt
generelle skriftligt nedfældede vilkår, typisk på en enkelt side, som
skildrer, hvilke betingelser virksomheden handler med sine kunder på.
De er dermed en del af aftalen med kunden, såfremt ellers virksomheden
sørger for at bruge betingelser, når man afgiver tilbud og ordrebekræftelser
til kunden. Virksomheden må sikre sig, at kunden har vedtaget og dermed
er indforstået med vilkårene.
Ved at bruge almindelige salgs- og
leveringsbetingelser sikrer virksomheden sig, at der gælder ensartede
vilkår for alle sine leverancer, og vilkårene løser dermed mange
aftalepunkter mellem sælger og køber, så man ellers ville skulle
aftale særskilt fra gang til gang. Almindelige salgs- og
leveringsbetingelser indeholder typisk vilkår om betaling,
ejendomsforbehold i de solgte varer (vigtigt hvis køber går konkurs før
betaling), bestemmelser om ansvar for de solgte varer og bestemmelser om
sælgers produktansvar. Endvidere bør også medtages bestemmelser om værneting
og lovvalg (hvor skal en evt. retssag anlægges, hvis parterne bliver
uenige, og hvilke retsregler skal gælde).
Erfaringen viser, at mange virksomheder sjusker overmåde meget med
almindelige salgs- og leveringsbetingelser. Enten har de aldrig
udarbejdet et passende sæt betingelser, eller også sørger de ikke for,
at betingelserne bliver en del af deres salgsaftaler med kunderne. Ofte
er betingelserne tilmed udformet meget uigennemtænkt, f.eks. når man
begrænser sit ansvar på en måde, som bevirker, at virksomheden
saboterer sin egen forsikringsdækning.
Udformningen af et fornuftigt
sæt almindelige salgs- og leveringsbetingelse er ikke en
standardopgave, men skal tilpasses den enkelte virksomheds brancheområde
og risikoprofil. Og navnlig kræver det god indsigt i produktansvar og
kontraktsret at skræddersy det helt optimale sæt betingelser, som
giver virksomhedens det bedste udgangspunkt for at styre sin risiko og
undgå problemer, der i værste fald kan ruinere virksomheden og kaste
den ud i årelange retsprocesser. Ny retspraksis gør det hele tiden påkrævet
at overvåge situationen for at sikre, at virksomheden har den bedste
juridiske beskyttelse af sine interesser.
|
|